Äldrelaget tog revansch i Äldre-Yngre 2026

Manhem Äldre-Yngre (19 maj, 18.30)
Inbjudan  Resultat(PDF)  Historik(LÄNK)

Manhems äldre-yngre match avgjordes under tisdagskvällen. I denna tävling möts samma motståndare tre gånger. Först ett blixtparti (3min+2s/drag, 1/½/0 poäng), sedan ett snabbschacksparti (15min+5s/drag, 2/1/0 poäng) och sist ett längre parti (30min+30s/drag, 3/1½/0 poäng). Förra året vann yngrelaget rätt stort. Se: historik äldre-yngre LÄNK. Historiskt har annars äldrelaget oftast dragit det längre strået med 24 vunna (år), 0 oavgjorda samt enbart 8 förluster. Det var jämnt blixten och viss fördel (6 poäng) till de äldre i snabben i år. I ett läge under långpartierna var yngrelaget faktiskt också ikapp. De äldre hade dock kraften av, får man anta, rutin och lugn i viktiga lägen och tog något mer poäng i det sista halvdussinet partier. Det räckte och äldrelaget vann till slut med  46½-37½. Därmed togs viss revansch för förra årets rejäla nederlag.

I samband med Äldre-Yngre matchen blev det även prisutdelningar i Vårmästerskapet som avslutades 29 april. Grattis till Johannes Lappas Lönnermark som vann Öppna gruppen (övre bild) och Viktor Lehtonen som vann Lilla (undre bild, får hämta pris vid annat tillfälle).